Huurprijs, service- en stookkosten

De huurprijs die je iedere maand voor je woning betaalt, bestaat uit de kale huur en een voorschot voor de service- en stookkosten. Een voorbeeld:

Kale huur € 433,10
Verwarming € 66,00
Elektraverbruik € 8,29
Glasfonds € 1,32
Kosten huisbewaarder € 10,73
Schoonmaakkosten € 9,98
Te betalen bruto huur € 529,42

Service- en stookkosten

In het voorbeeld hierboven zijn de servicekosten de bedragen die je betaalt voor huisbewaarder en schoonmaak. De stookkosten zijn het bedrag dat je betaalt voor de verwarming. Beide bedragen zijn een voorschot. Eén keer per jaar verrekenen we de werkelijke service- en stookkosten met de voorschotten die je daarvoor hebt betaald. We laten je vervolgens weten of je een bedrag terugkrijgt of moet bijbetalen. En als de werkelijke kosten hoger of lager zijn dan de voorschotbedragen die je dat jaar hebt betaald, dan passen we voor het volgende jaar je voorschotbedragen aan. 

Rekeningnummer doorgeven uitbetaling service en/of stookkosten

Als je van ons een afrekening service- en of stookkosten hebt ontvangen waarbij je geld terugkrijgt, gebruiken wij het rekeningnummer dat bij ons bekend is.

Is dit rekeningnummer onjuist of is je rekeningnummer bij ons niet bekend, dan kun je dat via een kopie van je bankpasje en de vermelding welk adres het betreft, aan ons doorgeven. Wij gebruiken dan dit rekeningnummer en ook je eventuele toekomstige tegoeden worden op dit nummer gestort.

Je kunt de kopie van je bankpasje en je adres bij ons op kantoor inleveren, per post verzenden naar Postbus 91, 3900 AB Veenendaal of mailen naar infopatrimoniumnl

Meterstanden opnemen 

De meterstanden worden opgenomen door een medewerker van Techem of Ista Nederland.

Warmtewet beschermt de huurder

Sinds 1 januari 2014 is de Warmtewet van kracht. In deze wet staat onder meer dat de kosten die Patrimonium je voor het gebruik van de verwarming in rekening brengt, niet hoger mogen zijn dan een door de overheid vastgestelde maximumprijs. Meer informatie hierover lees je in de Algemene voorwaarden warmtelevering Patrimonium woonservice. 

    Veel gestelde vragen over huurprijs, service- en stookkosten

  • Kloppen mijn meters wel?

    De meters zijn wettelijk goedgekeurde meters en we mogen er van uitgaan dat ze kloppen.
    Twijfelt u aan de juistheid van de meters? U kunt vragen of de meters gecontroleerd kunnen worden.

    Dit doen wij op basis van geen gelijk: als de meters goed functioneren betaalt u de kosten, als de meters niet goed functioneren zijn de kosten voor ons.

  • Mijn buren krijgen geld terug en ik moet stookkosten bijbetalen, maar we hebben hetzelfde verbruikt. Hoe kan dat?

    De hoogte van het voorschotbedrag en de hoogte van de werkelijke kosten bepalen wat u van ons terugontvangt of welk bedrag u eventueel moet bijbetalen. Zo kan het voorkomen bij bewoners

    met een zelfde verbruik, de een geld ontvangt en de ander moet bijbetalen. Dat is afhankelijk van de voorschotbedragen die u maandelijks heeft betaald.

  • Waarom moet ik stookkosten bijbetalen, terwijl ik er maar een paar maanden heb gewoond?

    Bij vertrekkende of nieuwe bewoners krijgen we vaak de vraag:hoe kan het dat ik zo veel moet bijbetalen, ik heb er maar een paar maanden gewoond!

    Als u in april bij ons vertrekt naar een nieuwe woning, heeft u 3x een gemiddeld maandbedrag betaald, maar meestal zijn de eerste maanden van het jaar de periode waarin u het meeste verbruikt.

    Die koude maanden worden normaliter gecompenseerd door de warme zomermaanden. Woont u dus het hele jaar bij ons, dan is het gemiddelde bedrag lager, dan wanneer u alleen de koude wintermaanden moet betalen.

  • Hoe kan ik beste omgaan met vloerverwarming?

    Bij complexen met vloerverwarming is het verstandig om de verschillen tussen dag en nacht temperatuur niet te groot te laten zijn, een goed advies is om te beginnen met een dag-nacht stand van 19-17 graden. Vindt u het dan te warm? 18-16 graden is dan wellicht prettiger. Te koud? 20-18 graden. Duurt het te lang voordat uw

    woning weer op temperatuur is: 19-18 is dan wellicht prettiger. Enzovoort.

    Bedenk dat 21 graden bij vloerverwarming warmer aanvoelt dan 21 graden bij radiatoren, het is dus best mogelijk dat u de thermostaat een of twee graden lager kunt zetten.

  • Hoe kan ik mijn meterstanden controleren?

    In de meeste complexen is het mogelijk om via internet de meterstanden te controleren. Onze bewoners hebben hierover bericht ontvangen. Als u nog geen digitale toegang tot uw meterstanden heeft, noteer dan een paar keer jaar uw meterstanden zodat u deze kunt vergelijken met de meterstanden die op uw afrekening staan.

  • Hoe kan ik mijn thermostaatknoppen controleren?

    Als de knop op de laagste stand staat, dan mag de radiator geen warmte meer afgeven (nadat de radiator natuurlijk eerst de kans heeft gehad om af te koelen). Bij twijfel over de juiste werking kunt u een reparatieverzoek indienen. In complexen met een huismeester kunt u vragen of de huismeester de thermostaatknop controleert.

    Een kapotte thermostaatknop is geen reden voor verlaging van de hoge stookkosten; het is de verantwoordelijkheid van de huurder om dit gebrek tijdig te melden. Pas als wij na herhaalde meldingen

    de klacht niet oplossen, dan komt een eventuele compensatie aan de orde.

  • Waaraan besteedt Patrimonium de servicekosten die ik betaal?

    Ieder jaar verrekenen we de werkelijke service- en stookkosten met de voorschotten die je daarvoor hebt betaald. Je ontvangt daarbij ook een overzicht van waaraan we de servicekosten besteden.