Personenalarmering

Bijna alle seniorenwoningen van Patrimonium woonservice zijn standaard uitgerust met 24-uurs personenalarmering. In de woning is een alarmtoestel aanwezig waarmee je bij (medische) calamiteiten alarm kunt slaan. De alarmoproep komt binnen bij de meldkamer van Erasmusbrug Zorglijn. De dienstdoende medewerker beantwoordt de alarmoproep, vraagt wat er aan de hand is en schakelt zo nodig hulp in:

  • Voor zeer spoedeisende hulp wordt direct 112 ingeschakeld.
  • In andere gevallen zorgt de medewerker van de centrale er voor dat er binnen 30 minuten iemand bij je komt kijken. Dit is meestal een complexbeheerder of een verzorgende van Opella of Charim. Je kunt zelf ook het telefoonnummer van je eigen zorgorganisatie doorgeven. Deze moet dan wel 24 uur per dag bereikbaar zijn.

 

Per ongeluk alarm gemaakt?

De personenalarmering is uiteraard alleen bedoeld voor noodgevallen. Als je per ongeluk een alarmoproep maakt, raak dan niet in paniek. In de gebruiksaanwijzing van het toestel staat vermeld hoe je de alarmoproep ongedaan kunt maken. Lukt het niet, dan kun je het ook doorgeven aan de medewerker van de meldkamer die je alarmoproep beantwoordt.

Kosten personenalarmering

We hebben ervoor gekozen om bijna elke seniorenwoning standaard van personenalarmering te voorzien. Om de kosten voor deze dienst voor iedereen betaalbaar te houden, betaalt elke bewoner van een seniorenwoning hieraan mee, ongeacht of je er wel of geen gebruik van maakt.

Zorgkaart

Bij de uitnodiging voor het ondertekenen van de huurovereenkomst ontvang je een overzicht waar je je gegevens op invult, zoals de naam van je huisarts, namen van contactpersonen en medicijnen die je gebruikt. Als je de huurovereenkomst komt ondertekenen, ontvangen we dit ingevulde overzicht graag retour. De gegevens zetten we op een ‘zorgkaart’ die je ophangt in je meterkast. Alle hulpverleners, zoals complexbeheerders  en verzorgenden van Opella en Zorggroep Charim weten dat ze de kaart daar kunnen vinden. Zo kunnen zij direct adequate hulp verlenen. Zorg er dus voor dat de zorgkaart actueel is. Zijn de gegevens op je zorgkaart door de jaren heen gewijzigd, vraag dan gerust om een nieuwe kaart.

Aansluiting

Als je op de alarmknop drukt, gaat er een signaal via een telefoonlijn naar de meldkamer van Erasmusbrug Zorglijn. Hoe de personenalarmering werkt, hangt af van de soort telefoonlijn die je gebruikt:

  • Maak je gebruik van een analoge lijn, dan kun je zonder problemen gebruik maken van de personenalarmering.
  • Wil je gebruik maken van een digitale lijn, vraag dan aan je provider of zij personenalarmering ondersteunen. Zo niet, dan kun je geen gebruik maken van de personenalarmering, terwijl je daar wel maandelijks voor betaalt. Als de provider personenalarmering wél ondersteunt, dan moet er nog een digitale aansluiting gerealiseerd worden. Hier zijn eenmalige kosten aan verbonden. Informeer bij je complexbeheerder hoe je hiervoor in aanmerking kunt komen. Wij raden het af om zelf je digitale toestel aan te sluiten, vanwege het risico op falen op het moment dat je in nood bent. 
  • Als je geen analoge of digitale telefoonlijn hebt omdat je een mobiele telefoon gebruikt, dan kun je niet van de personenalarmering gebruik maken. In dat geval kun je een goedkoop (analoog) basisabonnement overwegen. Deze lijn gebruik je dan alleen voor de personenalarmering. 

    Veel gestelde vragen over personenalarmering

  • Ik heb liever dat een bekende wordt ingeschakeld als ik alarm sla. Kan dat?

    Dat kan niet direct. Meldbank De Erasmusbrug zou dan van iedere huurder een actuele lijst met contactpersonen moeten bijhouden. Maar de complexbeheerder of de verzorgende van Opella die u na een alarmbericht bezoekt, raadpleegt de zorgkaart en weet dan ook welke bekenden van u hij of zij kan inschakelen.